Loading Events
:
14.11 2014 - 21.12 2014

ILLUSTRERTE KLASSIKERE

Lillian Dahle

Lillian Dahle viser på denne utstillingen en serie platter i skåret og malt tre.

Utgangspunktet for disse arbeidene har bl.a. vært eldre dekormaling mot trehvit bunn på møbler og interiører, samt ikoner, der treplatens naturlige farge og struktur er synlig. Motivene er satt sammen av symboler, tegn og ornamentikk som menneskene har brukt ”alltid”, ”overalt”. De er skåret ned og malt med klare farger. Treets egen farge og mønster står mot de malte flatene.

Plattenes titler er tekstbrokker fra kjente dikt og sanger, men også politiske sitater som har blitt stående igjen i det norske språket lenge etter tiden de ble uttalt i.

Når en skjærer i tre, er det ingen vei tilbake. Gjort er gjort. Noen ganger blir resultatet av handlingen som forventet. Andre ganger føres motivet i en helt annen retning enn det som var planlagt.

Serien er blitt til ved en samtale mellom den som har ført kniven, motivene og tekstbrokkene. Titlene har noen ganger dukket opp før,- noen ganger under,- og noen ganger etter at motivet har blitt til. En lang tankerekke som har gått over måneder, år.

www.lilliandahle.no

 

In this exhibition, Lillian Dahle shows a series of carved and painted wood platters.

A starting point for these works has been amongst other things, an old style of decorative painting on white wooden ground used for furniture and interiors, as well as icons, where a wood’s natural colour and structure are visible. The motifs consist of symbols, signs, and ornaments that human beings have used ‘always’, ‘everywhere’. They are carved and painted with bright colours. The wood’s own colour and pattern contrasts with the painted areas.

The titles of the platters are fragments of texts from well-known poems and songs, as well as from political statements that have become part of the Norwegian language long after the time in which they were first articulated.

When one carves into wood, there is no way back. What is done is done. Sometimes the results are as expected. Other times the motif is taken in a direction completely different than the one planned.

The series has been created as a conversation between the one who guides the knife, and the motifs and text fragments. The titles have sometimes surfaced before, sometimes during, and sometimes after a motif has come about; a long train of thought that has continued over months, years.

www.lilliandahle.no

 

DSCF5504_webDSCF5471_webDSCF5507_webDSCF5500_web