17. august – 23. september 2018

GALLERIET

HANNE ØVERLAND
tekstil/tre

Hanne Øverland bruker farger som utgangspunkt for kunstnerisk utforsking. Hun jobber med tekstile materialer og metoder, og relaterer seg til tekstile tradisjoner. Øverland benytter en industriell teknikk kalt flokking, som brukes til belegg på innsiden av smykkebokser, biljardbord, bilinteriører etc. Man lager fløyelslignende overflater på ikke-tekstile materialer ved å benytte løse tekstilfibre, elektrostatisk magnetisme og lim. På denne måten blir verkene liggende i grenselandet mellom tekstil og maleri. Hanne Øverland er blant annet innkjøpt av Nasjonalmuseet og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Foto: Hanne Øverland

HVELVET

CHRISTIAN BØEN
interaktiv lys- og lydinstallasjon
“LUMINOUS FLUX”

Christian Bøen kombinerer elementer fra både kunst- og dataspillverdenen i lys- og lydinstallasjonen Luminous Flux. Hovedfokuset er utforsking og oppdagelse av abstrakte installasjoner. Publikum kan selv finne og oppleve de forskjellige installasjonene på egen hånd ved hjelp av en håndkontroller. Verket er også et antispill som utfordrer kjente og tradisjonelle virkemidler fra dataspillverdenen. Ideen er hentet fra psykologi- og lyseksperimenter, samt inspirert av tidlig videokunst som The Vasulkas Noisefields fra 1974. Luminous Flux er det engelske ordet for lysfluks, som betegner hvor mye lys som totalt sendes fra en lyskilde. Målenheten er lumen. 1 lumen er lik styrken av 1 stearinlys.

Christian Bøen arbeider til daglig med interaktiv kunst og henter impulser fra dataspill, kunsthistorien og naturvitenskapen. Han blander ofte egenkomponert lyd og musikk med det visuelle og har lansert seks album innen elektronisk musikk.

Foto: Christian Bøen

PROSJEKTROMMET

MARIANNE MOE
tekstil

Marianne Moe benytter filt og andre stabile tekstile materialer som egner seg til å utvikle monumentale verk. En ny serie som er i planleggingsfasen tar utgangspunkt i fjellkjeden “De syv søstre” på Helgelandskysten og består av formklipt filt som er lagt lag på lag. Til denne utstillingen ønsker Moe å lage sin egen versjon av denne turistifiserte og ofte klisjefylte fjellkjeden.  Moe er blant annet innkjøpt av KODE, Norsk Kulturråd, Nordland fylkeskommune og Universitetet i Bergen.

Foto: Marianne Moe